Witamina D – co musisz o niej wiedzieć?

Witamina D – co musisz o niej wiedzieć?

Potocznie znana jest pod nazwą „witamina D”, warto jednak wiedzieć, że dokładniej chodzi o witaminę D3, czyli cholekalcyferol. Substancja ta powstaje w ludzkiej skórze pod wpływem promieniowania słonecznego UV. Dlaczego jest ona tak ważna? Czym grozi jej niedobór? Jakie jest dawkowanie witaminy D zgodne z zaleceniami?

Jakie zadania ma witamina D w ludzkim organizmie?

Witamina D przede wszystkim odpowiada za utrzymanie w organizmie właściwego poziomu fosforu i wapnia, który jest najważniejszym budulcem układu kostnego. Z tego powodu ma ona kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju układu szkieletowego. Witamina może również pomóc w profilaktyce niektórych chorób. Bierze udział w syntezie białek, dzięki czemu wspomaga odporność. Przyczynia się do zdrowego funkcjonowania mięśni i stawów oraz utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi. Wykazuje działanie przeciwzapalne, zmniejsza ryzyko zachorowania m.in. na nowotwory piersi czy jelita grubego oraz choroby autoimmunologiczne.

Przyczyny niedoboru witaminy D u człowieka

Przede wszystkim może do niego doprowadzić zupełny brak przebywania na słońcu. Wpływ ma również nieodpowiednia dieta, choć w dniu dzisiejszym dostęp do odpowiednich pokarmów jest znacznie wyższy niż dawniej. Ryzyko niedoboru witaminy D niesie ze sobą także przyjmowanie niektórych leków (m.in. kortykosteroidy, leki retrowirusowe) i pewne grupy schorzeń, w tym zaburzenia wchłaniania witaminy D z przewodu pokarmowego.

Zagrożenia płynące z niedoboru witaminy D

U dzieci poważny niedobór witaminy D ma szczególnie przykre skutki. Wywołuje bowiem chorobę zwaną krzywicą, która polega na zmniejszonej mineralizacji kości, które przez to rosną nieprawidłowo i dochodzi do ich deformacji. Na szczęście to schorzenie występuje w dzisiejszych czasach dość rzadko. U dorosłych osób z niedoboru wapnia może wystąpić osteoporoza, czyli zmniejszenie gęstości kości. Niedobór witaminy D to także zwiększone ryzyko cukrzycy typu 2 i ciążowej. Może mieć także wpływ na zdrowie psychiczne – znacznie zwiększa ryzyko depresji.

Skąd możesz czerpać witaminę D?

Podstawowym źródłem dla organizmu ludzkiego jest słońce – to dlatego mówi się, że przebywanie na słońcu (oczywiście z zachowaniem odpowiedniego umiaru!) sprzyja zdrowiu. Nie oznacza to smażenia się w upały na plaży; wystarczy krótka ekspozycja na słońce, ok. 15-20 minut bez kremu z filtrem. Przyswajanie witaminy D przez skórę najlepiej odbywa się w godz. między 10 a 15 w słoneczny dzień. Powinno się wtedy mieć odsłonięte chociaż przedramiona, np. koszulkę z krótkim rękawkiem. W sezonie jesienno-zimowym trzeba pomóc sobie suplementacją. Możesz też pomóc sobie dietą, ale jest ona w stanie dostarczyć tylko ok. 1/5 dziennej zalecanej dawki. Najlepszym źródłem witaminy D są ryby morskie, żółtko, tłuste mleko, wątróbka i pieczarki.

Ile witaminy D powinno się przyjmować?

Prawidłowe dawkowanie witaminy D:

  • dla dorosłych 800 do 2000 IU; dla otyłych osób dorosłych do 4000 IU,
  • dla dzieci do lat 10 – 600-1000 IU,
  • dla nastolatków (11-18 lat) – 800-2000 IU,
  • dla seniorów powyżej 75 roku życia – 2000 do 4000 IU.

Normy te mogą jednak różnić się znacznie w obrębie tej samej grupy wiekowej, gdyż ma na nie wpływ wiele czynników. Aby być całkowicie pewnym co do odpowiedniej dawki, najlepiej jednak wykonać badanie – pomiar stężenia witaminy D we krwi.

Poprzedni Co robią cylindry w okularach?
Następny Twoje dziecko ma katar? Sprawdź, jak z nim walczyć!

Może to Ci się spodoba

Witaminy 10 komentarzy

Witamina D – Występowanie, źródła i właściwości

Witamina D jest grupą sekosteroidów rozpuszczalnych w tłuszczach, odpowiedzialnych za zwiększenie wchłaniania wapnia, magnezu i fosforanu w jelitach oraz wielu innych efektów biologicznych. Witamina D występowanie Witamina D to rodzaj

Witaminy 0 Komentarz

„Witaminę D uzupełniajmy dietą także latem” – radzi dr Hanna Stolińska

Witamina D wykazuje szereg korzystnych dla naszego zdrowia właściwości – jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego naszego ciała. Większość obecnej w organizmie witaminy D ma pochodzenie endogenne, tzn. powstaje

Witaminy 0 Komentarz

Witamina D – poznaj jej najważniejsze właściwości!

Zdrowe kości i mięśnie, serce jak dzwon czy po prostu dobry nastrój – to jedne z wielu pozytywnych skutków odpowiedniej ilości witaminy D w twoim organizmie. Sprawdź, jakie skutki niesie

Witaminy 4 komentarze

Witamina E – Źródła, właściwości i działanie

Naturalna witamina E w żywności jest często wymieniana na etykietach żywności jako d-alfa-tokoferol. Witamina E jest również produkowana syntetycznie. Syntetyczna forma witaminy E jest często określana jako dl-alfa-tokoferol. Naturalna witamina

Witaminy 5 komentarzy

Witamina C – Występowanie, dawkowanie i właściwości

Witamina C jest jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej skutecznych składników odżywczych, mówią eksperci. Nie może to być lekarstwo na przeziębienie (choć uważa się, że pomoże to zapobiec poważniejszym powikłaniom). Ale

Witaminy 4 komentarze

Witamina C prawoskrętna, czyli kwas askorbinowy

Kwas askorbinowy jest związkiem organicznym o wzorze C, pierwotnie nazywany kwasem heksuronowym. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, dając łagodnie kwaśne roztwory. Jest to łagodny środek redukujący. Niedobór witaminy C powoduje

Witaminy 9 komentarzy

Witamina K – Występowanie, źródła i właściwości

Witamina K odgrywa kluczową rolę we wspomaganiu krzepnięcia krwi, zapobiegając nadmiernemu krwawieniu. W przeciwieństwie do wielu innych witamin, witamina K nie jest zazwyczaj stosowana jako suplement diety. Witamina K występowanie

Witaminy 11 komentarzy

Witamina C lewoskrętna – Właściwości naturalnej witaminy C

Witamina C jest kwasem L-askorbinowym, należącym do lewoskrętnych związków organicznych i dlatego jest popularnie nazywany „lewoskrętny”. Kwas askorbinowy należy do związków o różnych postaciach ich cząsteczek – pozornie identycznych, ale

Witaminy 11 komentarzy

Witamina D3 – Występowanie, dawkowanie i właściwości

Witamina D3, czasami znana jako „witamina słoneczna” jest produkowana naturalnie w skórze, gdy jest wystawiona na działanie promieni słonecznych. Można ją również uzyskać poprzez niektóre produkty spożywcze. Witamina D3 występowanie

Witaminy 8 komentarzy

Witamina C liposomalna – Właściwości i dawkowanie

Rozległe korzyści zdrowotne witaminy C są oczywiste, ale większość ludzi po prostu nie dostaje wystarczająco dużo w diecie. Jest to dodatkowo utrudniane przez ograniczoną biodostępność witaminy C. Uzupełnienie witaminy C

Witaminy 10 komentarzy

Witamina B12 – Źródło, występowanie i właściwości

Witamina B12, znana również jako kobalamina, jest ważną witaminą rozpuszczalną w wodzie. Odgrywa ona istotną rolę w produkcji czerwonych krwinek i DNA, a także w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Witamina

Witaminy 9 komentarzy

Witamina A – Występowanie, działanie i właściwości

Witamina A jest niezbędna do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania naszych oczu, skóry, układu odpornościowego i wielu innych części naszego organizmu. Witamina A właściwości i występowanie Witamina A jest ważna dla

0 Komentarzy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszy - dodaj komentarz!