Jak zaprogramować w dziecku zdrowe nawyki żywieniowe?
Każdy rodzic pragnie szczęśliwego i zdrowego życia dla swojej pociechy. Niektórzy jednak zatracają się w tym, co dla malucha najlepsze, jeżeli chodzi o jego żywienie. A przecież największym prezentem, jaki w tej kwestii możemy podarować naszemu dziecku to nawyki, które pozwolą mu się cieszyć zdrowiem, witalnością i młodością.
Zaprogramowanie w dziecku zdrowych nawyków, jeżeli chodzi o pokarmy wcale nie jest takie trudne. Prawdziwą trudnością jest opanowywanie się przed rozpieszczaniem, które najpewniej będzie miało negatywne skutki. Pobłażanie w kwestii spożywania niezdrowych słodyczy, czy nie przywiązywanie wagi do maksymalnie zdrowej diety nie wyjdzie naszym maluchom na dobre. Na co więc uważać? Od czego zacząć?
Warzywa, warzywa, warzywa!
Od najmłodszego wieku nasze dziecko (a dokładniej jego organizm) powinien być przyzwyczajany do regularnych 4 lub 5 posiłków dziennie. W każdym z nich powinna znaleźć się porcja warzyw. Mogą być dodatkiem do kanapki, sokiem warzywnym czy przystawką do obiadu, nie może ich jednak zabraknąć. Niejedna mama złapie się tutaj za głowę, myśląc o tym, że jej maluch za żadne skarby nie da w siebie wmusić tylu warzyw, dodatkowo jeszcze w każdym posiłku. I to jest właśnie jeden z błędów rodzicielskich wobec dzieci: nie każde warzywo musi być przez malucha lubiane, dlatego trzeba próbować niemal wszystkich, dostępnych możliwości i na tej bazie budować codzienny jadłospis. Najgorszym z możliwych pomysłów jest wmuszanie dziecku jedzenia, karanie go za niechęć do np. szpinaku itp. Kiedy mamy do czynienia z małym twardzielem, który kategorycznie odmawia jedzenia większości warzyw przemycajmy je np. w postaci soków lub przecierów. Naszym zadaniem tutaj jest kombinowanie, organizowanie menu oraz łagodne przekonywanie dziecka do warzywnych smaków. Pamiętajmy, że inwestujemy tym w jego przyszłe zdrowie.
Uważajmy na sól i cukier!
Zarówno sól, jak i cukier są pewnego rodzaju zagrożeniem dla naszych pociech. Nie wszyscy pamiętają o tym, że samo ograniczenie dodawania ich do posiłków czy napojów wcale nie zmniejsza ich ilości w diecie. Zarówno sól, jak i cukier w całkiem dużych dawkach znajdują się w niemal wszystkich produktach żywnościowych, jakie przynosimy do domu ze sklepu. Niezależnie od tego, czy mówimy o wędlinach, pieczywie czy dodatkach (np. ketchup). Monitorowanie tego, ile soli i cukru spożywa nasze dziecko jest niezwykle istotne dla jego obecnego i późniejszego zdrowia. Dobrze jest wybierać zdrowe zamienniki dla naszej pociechy. Słodzić możemy miodem, ksylitolem, stewią. Wybierajmy także produkty możliwie jak najmniej przetworzone. Żadna mama na pewno nie chce odbierać swojemu dziecku radosnego entuzjazmu z rozkoszowania się słodyczami, ale zamiast kupionego batonika dajmy dziecku drożdżowe ciasto upieczone w domu. Pamiętajmy, że zakorzeniamy w nim tym samym skojarzenia z określonym smakiem. Niech w przyszłości mając ochotę na coś słodkiego wybiera domowe ciasto zamiast kupionego w cukierni lub markecie. Tutaj nie ma czasu jeszcze na świadomą edukację, nawyki z dzieciństwa będą jednak procentować w przyszłości.
Nie warto smażyć!
Tłuszcze są niezwykle skutecznymi nośnikami smaku. Dlaczego kotlet w panierce zdecydowanie lepiej smakuje smażony na oleju niż np. pieczony? Jest to kwestia jedynie receptorów smaku. Łatwo więc przyzwyczaić malucha do tego, że smakują mu najbardziej smażone potrawy, które również mają negatywny wpływ na ludzki organizm. Dlatego też od najmłodszych lat warto przyzwyczajać dzieci do smaku potraw pieczonych lub gotowanych na parze. Oczywiście raz za czas można pozwolić sobie na smażony przysmak, jednak zamiast oleju słonecznikowego warto wybrać n. olej kokosowy czy oliwę z oliwek. Edukacja na temat zdrowych zamienników oraz podstaw dietetyki nie jest trudna dla dorosłej osoby. Nie brakuje materiałów na ten temat chociażby w sieci. Warto postawić na zdrową dietę malucha, aby mogła procentować w przyszłości. Odpowiednie doświadczenia z dzieciństwa bardzo ułatwią przyszłemu dorosłemu odpowiednie organizowanie sobie codziennego menu i wyeliminują ryzyko wielu chorób.
Może to Ci się spodoba
Kołdry obciążeniowe w terapii mózgowego porażenia dziecięcego
Niektóre uszkodzenia powstałe w wyniku mózgowego porażenia dziecięcego są nieodwracalne. Pozostałe można łagodzić za pomocą terapii, stymulującej psychofizyczny rozwój dziecka. Jej skutecznym wsparciem jest kołdra obciążeniowa. Mózgowe porażenie dziecięce trudno
Codzienność z ADHD
Według statystyk nawet 16% uczniów może cierpieć na zespół nadpobudliwości z deficytem uwag, popularnie nazywany ADHD. Jak wygląda ich życie? Zarówno dla dzieci z ADHD, jak i ich rodziców codzienność
Olej z czarnuszki na odporność dla dzieci, jaki ma wpływ?
Odporność u dzieci przed różnymi chorobami, to konieczność o jaką powinien zadbać każdy odpowiedzialny rodzic. Niestety w niektórych przypadkach opiekunowie nie potrafią im tego zapewnić, podając preparaty które po prostu
ADHD u dziewczynek
Panuje przekonanie, że chłopcy znacznie częściej chorują na ADHD niż dziewczynki, jednak obraz choroby u tych drugich jest znacznie inny, a co się z tym wiąże – może być ona
Zespół downa – jaka szkoła będzie najlepsza dla dziecka?
Zespół Downa, czyli trisomia chromosomu 21, czyli zespół wad wrodzonych, to schorzenie, które jest zawsze bardzo dużym obowiązkiem dla rodziców. Zależnie od stopnia upośledzenia umysłowego przede wszystkim osoby z zespołem
Problemy ze snem dzieci z ADHD
Zespół nadpobudliwości z deficytem uwagi, znany powszechniej jako ADHD bardzo mocno determinuje życie całej rodziny. Dziecko, które dotknięte jest tym zaburzeniem ma duże trudności nawet podczas najbardziej banalnych czynności dnia
Ząbkowanie latem – jak wspierać maleństwo podczas upałów
Wyrzynanie się pierwszych ząbków to trudny okres dla całej rodziny. Dziecko ma opuchnięte dziąsła, gorączkuje i wyraźnie cierpi. Objawy te dają się we znaki szczególnie latem, kiedy upały jeszcze bardziej
Wiek rodziców a zespół Downa
95% osób z zespołem Downa ma tak zwaną prostą trisomię 21 chromosomu. Postać ta nie jest dziedziczna, lecz to właśnie ona jest powiązana z wiekiem matki – Inne postaci –
Sprawdzone patenty na wzmocnienie dziecięcej odporności
Układ immunologiczny jest barierą zabezpieczającą organizm przed obcymi substancjami, w szczególności przed drobnoustrojami, jak wirusy, bakterie lub grzyby. Kształtuje się on w ciągu pierwszych 12 lat życia dziecka, a co
Choroba Taya-Sachsa (postać niemowlęca)
Choroba Taya-Sachsa to bardzo rzadko występująca w populacji ogólnej choroba spichrzeniowa. W jej przebiegu dochodzi do nieprawidłowego gromadzenia się gangliozydu GM2 komórkach mózgowych, co doprowadza do zaburzeń rozwojowych i neurologicznych.
Jak wspierać dziecko dotknięte ADHD?
Zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi, bo tym właśnie jest ADHD to przede wszystkim problemy z koncentracją i nadpobudliwością zarówno ruchową jak i związaną z impulsywnością. Dzieci dotknięte ADHD mają
Nie popełniaj tych błędów w opiece nad maluszkiem!
Bycie mamą to przede wszystkim uczucia, których w żaden sposób nie da się opisać, zwłaszcza wtedy, gdy w naszym domu pojawia się pierwsza pociecha. Strach miesza się z ogromną ekscytacją,
Jaki olej dla dziecka, niemowlaka i dlaczego warto wprowadzić go do diety?
Tłuszcze są niezwykle ważnym składnikiem odżywczym, którego nie powinno zabraknąć w diecie dziecka już od samego początku. Zdrowy tłuszcz pomaga w rozwoju układu nerwowego, wspomaga prawidłowe widzenie oraz odporność. Warto
Nerwica w trakcie ciąży
Nerwica to zaburzenie nieobce wielu przyszłym mamom. Ich lęki mogą dotyczyć między innymi tego, czy dobrze sprawdzą się w nowej roli i czy ich pociecha urodzi się zdrowa. Dla wielu
Zespół Downa a deficyt integracji sensorycznej
U dzieci z zespołem Downa występują deficyty integracji sensorycznej. Niewłaściwa organizacja wrażeń zmysłowych to poważny problem, który wymaga szczególnego rodzaju uwagi oraz odpowiedniej pomocy. Gdy odbieranie, przekazywanie i przetwarzanie bodźców
6 komentarzy
Oscar
30 listopada, 12:57Ewunia
06 grudnia, 15:47Halinka
08 grudnia, 14:06Kasia
27 grudnia, 22:48Otylia
28 grudnia, 20:36Daria
02 stycznia, 22:35