Ile witaminy C dla sportowców?

Ile witaminy C dla sportowców?

Witamina C jest kojarzona przede wszystkim z leczeniem przeziębień, choć założenie, że pokonuje ona wirusy, jest błędne. Powszechnym niedopowiedzeniem jest też to, że tylko chorzy powinni przyjmować zwiększone dawki witaminy. Jak widzisz, temat ten gromadzi wiele mitów, które warto rozwiać. W naszym artykule rozwiewamy wszelkie wątpliwości!

Jakie działanie ma witamina C?

Bardzo ważną właściwością witaminy C jest to, że wspiera ona układ immunologiczny w prawidłowej pracy, a także uszczelnia naczynia krwionośne. Oznacza to, że sama w sobie nie jest w stanie pokonać choroby, ale wzmacnia organizm, wspierając go w walce z infekcją. Z tego powodu spożywa się ją podczas przeziębień. Oprócz tego witamina C jest świetnym antyoksydantem, czyli elementem mającym działanie przeciwnowotworowe. Ponadto kwas askorbinowy bierze udział w wielu procesach w organizmie, m.in. w przemianach tyrozyny, czyli białka niezbędnego podczas budowania sprawności, syntezie kolagenu koniecznego do prawidłowego działania aparatu ruchu, a także w produkcji hormonów sterydowych.

Dlaczego witamina C jest tak ważna dla sportowców?

Oprócz osób z obniżoną odpornością grupą z wyjątkowo dużym zapotrzebowaniem na witaminę C są sportowcy. W ich przypadku niezwykle istotne jest działanie antyoksydacyjne, które ogranicza produkcję wolnych rodników odpowiedzialnych za osłabioną regenerację. Odpowiednia ilość witaminy C potrafi więc pozytywnie wpłynąć na szybkość odnawiania komórek po treningu. Poza tym kwas askorbinowy budują kolagen, chroni stawy, a także mięśnie przed kontuzjami przy intensywnym wysiłku. Nie można też zapomnieć o wpływie na kości – witamina C ogranicza tzw. stres oksydacyjny, dzięki czemu możliwe jest zatrzymanie wapnia w układzie kostnym.

Ile witaminy C powinni spożywać sportowcy?

Przyjmuje się, że dzienne zapotrzebowanie na witaminę C u osób, które nie uprawiają regularnie sportu, wynosi od 60 do 90 mg dziennie. Wartość ta różni się w zależności od płci, masy ciała czy prowadzonego stylu życia. Mimo to wiele lekarzy zaleca spożywanie znacznie większych dawek, przede wszystkim ze względu na stres, w którym żyje większość osób. Warto też zaznaczyć, że trudno jest też dostarczyć organizmowi zbyt dużo witaminy, ponieważ rozpuszcza się ona w wodzie. Sportowcom zaleca się spożywanie dziennie od 1000 do 3000 mg kwasu askorbinowego, choć jednorazowe przyjęcie dawki nawet 5000 mg nie zaszkodzi.

Skąd można czerpać witaminę C?

Organizm nie produkuje kwasu askorbinowego samodzielnie, więc chcąc zapewnić sobie odpowiednią ilość, należy ja przyjmować z zewnątrz. Źródłem witaminy są przede wszystkim owoce i warzywa. Można tutaj wymienić przede wszystkim cytrusy, choć ogromne stężenie jest też w papryce czerwonej, czarnej porzeczce i owocach dzikiej róży. Trudno jest jednak zapewnić dostatecznie dużą dawkę witaminy wyłącznie z pożywienia, więc najczęściej stosuje się dodatkowo suplementy diety lub odżywki.

Witamina C jest jednym z najważniejszych związków, jakie trzeba dostarczać organizmowi. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu artykułowi wiesz już, jak ją spożywać.

Na tej stronie https://gemini.pl/poradnik/artykul/witamina-c-dla-sportowcow-czy-i-ile-jej-potrzebuja/ znajdziesz więcej informacji w tym temacie.

Poprzedni Alergia na zwierzęta domowe
Następny Po co stosuje się odżywki białkowe?

Może to Ci się spodoba

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Jak walczyć z głodem w pierwszej fazie odchudzania?

Jest poniedziałek. Właśnie zaczęłaś pierwszy dzień diety, której celem jest zabłyśnięcie na salonach wspaniałą figurą. Na śniadanie zjadłaś bezbłędną sałatkę warzywną, napisałaś się czerwonej herbaty, która już krąży w Twoim

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Rozszerzając dietę malucha nie popełniaj tych błędów!

W życiu każdego malucha przychodzi taki moment, kiedy pierś mamy lub butelka powoli będzie zamieniana na szereg różnorodnych pokarmów i smaków. Ta ważna chwila jest bardzo ważnym zadaniem dla rodziców

Dieta i Żywienie 12 komentarzy

Ziemia okrzemkowa – co to jest? Właściwości i zastosowanie

Ziemia okrzemkowa posiada szereg właściwości zdrowotnych, które znajdują wiele zastosowań. Bardzo często stosowana jest między innymi jako filtr, ponieważ nie tylko ma właściwości oczyszczające, ale również insektobójcze. Natomiast jeśli chodzi

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Jak to z tymi tłuszczami jest?

Nietrudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że wszystko co smażone smakuje lepiej! Kiełbaska na oleju, pyszny kotlet w panierce smażony na smalcu czy frytki smażone na głębokim tłuszczu. Nic dziwnego,

Dieta i Żywienie 0 Komentarz

Jak Polska stała się mekką cateringów dietetycznych w Europie?

O fenomenie cateringów dietetycznych w Polsce mówi się coraz głośniej. Jak to możliwe, że trend, który przybył do nas ze Stanów Zjednoczonych, zyskał w kraju aż tak duże zainteresowanie? Dlaczego

Dieta i Żywienie 6 komentarzy

Czas na pożegnanie słodyczy!

Nie oszukujmy się, słodycze to jedna z przyjemniejszych rzeczy w życiu. Finezyjne babeczki, pączki pełnie zmysłowej konfitury i świąteczny sernik to rzeczy, którym naprawdę trudno się oprzeć. W drodze do

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Demony diety

Chcąc żyć zdrowo, należy pamiętać o wielu ważnych zasadach. O wielu z nich słyszeliście już zapewne niejeden raz. W artykule znajdziecie ich podsumowanie. Dowiecie się tu jednak przede wszystkim o

Dieta i Żywienie 0 Komentarz

Od czego zaczyna się zdrowie?

Dbałość o zdrowie musi mieć właściwą podstawę. Wiadomo, że w Internecie można znaleźć wiele wskazówek mających na celu poprawę jakości życia. Często pojęcie zdrowia jest na tyle zróżnicowane, że trudno

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Picie wody na czczo – czy jest korzystne dla zdrowia?

O tym, że picie wody ma ogromne znaczenie dla naszego organizmu, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Ten życiodajny płyn stanowi nawet ponad 70% naszego ciała, dlatego dopuszczenie do odwodnienia może

Zdrowie 7 komentarzy

Ewa Chodakowska: Jestem fanką koktajli

W najnowszej książce Ewa Chodakowska zawarła sto przepisów na zdrowe koktajle, które mogą stanowić zamiennik słodkich przekąsek lub pełnowartościowy posiłek. Wśród propozycji znalazły się również koktajle specjalnie dla mężczyzn. Ewa Chodakowska

Dieta i Żywienie 3 komentarze

Czy wiesz, dlaczego uzależniamy się od alkoholu?

Liczba programów edukacyjnych dotyczących spożywania alkoholu rośnie z roku na rok, ale wiele krajów wciąż boryka się z problemem wysokiego odsetka alkoholików wśród swoich obywateli. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, dlaczego

Dieta i Żywienie 14 komentarzy

Tofu – co to jest, jak zrobić i jakie ma właściwości?

Moda na zdrową żywność sprawia, że pojawiają się wciąż coraz bardziej wymyślne produkty, ale również są tworzone nowe diety. Nawet osoby, które do tej pory pochodziły z dystansem do nieznanych

Dieta i Żywienie 0 Komentarz

Skandynawski sposób na schorowane serca Polaków

Na choroby układu krążenia umiera ok. 170 000 Polaków rocznie i stanowią one główną przyczynę zgonów w naszym kraju[3]. Podwyższony poziom „złego” cholesterolu LDL we krwi, wysokie ciśnienie, kołatanie w klatce

Dieta i Żywienie 3 komentarze

Zdrowe odżywianie – cała prawda o tym, czy zdrowa żywność służy zdrowiu

Coraz częściej na sklepowych półkach pojawiają się produkty takie jak: otręby owsiane wysokobłonnikowe, masło orzechowe, pieczywo chrupkie czy naturalne substancje słodzące, które – jak twierdzą producenci – korzystnie wpływają nie

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Siemię lniane – Właściwości, wartości odżywcze, jak przygotować i pić?

Malutkie nasionka lnu, które posiadają ogromną ilość właściwości prozdrowotnych. Z uwagi na bardzo wiele zastosowań, są przydatne, jeśli chodzi o domowe sposoby na przeróżnego rodzaju dolegliwości. Doceniane przez babcie, również

0 Komentarzy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszy - dodaj komentarz!