Skandynawski sposób na schorowane serca Polaków

Skandynawski sposób na schorowane serca Polaków

Na choroby układu krążenia umiera ok. 170 000 Polaków rocznie i stanowią one główną przyczynę zgonów w naszym kraju[3]. Podwyższony poziom „złego” cholesterolu LDL we krwi, wysokie ciśnienie, kołatanie w klatce piersiowej – to tylko niektóre objawy postępujących chorób sercowo-naczyniowych, które mogą dotknąć nas i naszych bliskich. Wskazówką, jakie działania podjąć, by się chronić przed przedwczesną śmiercią, może stać się projekt badawczy przeprowadzony w Finlandii.

W wyniku chorób serca w Polsce każdego roku umiera tysiące Polek i Polaków. Schorzenia związane z układem krążenia, jak choroba wieńcowa, miażdżyca, niewydolność czy zawał serca oraz udar mózgu, stanowią najczęstszą przyczynę zgonów w naszym kraju[4]. Współczynnik umieralności na choroby serca w Polsce jest wyższy niż przeciętnie w innych krajach Unii Europejskiej[5].

Istnieje kilka czynników, które mogą mieć wpływ na rozwój chorób układu krążenia, są to m.in. zła dieta, brak ruchu oraz stres. Bardzo istotną kwestią jest ilość i jakość spożywanego przez nas tłuszczu. Istnieją silne dowody naukowe, że nasycone kwasy tłuszczowe znajdujące się w znacznych ilościach w tłuszczu mlecznym, tłustym mięsie, wędlinach, podrobach – wpływają na wysokie stężenie „złego” cholesterolu LDL we krwi. Ważne są regularne badania oraz czas – im dłużej dana osoba żyje z podwyższonym stężeniem cholesterolu, tym większe ryzyko, że rozwinie się choroba serca.

Fiński sposób na zdrowie

To właśnie w Finlandii wskaźnik śmiertelności na choroby serca był swego czasu najwyższy na świecie. W całym kraju wprowadzono jednak działania prewencyjne na rzecz obniżenia zachorowalności na choroby krążenia, m.in. poprzez zmianę nawyków żywieniowych. Realizowano je pod nazwą „North Karelia Project”. Za realizację programu odpowiedzialny był prof. Pekka Puska.

Badania rozpoczęły się od przeprowadzenia ankiety określającej zwyczaje zdrowotne i żywieniowe mieszkańców regionu Karelia Północna, gdzie śmiertelność w wyniku chorób krążenia była na najwyższym poziomie. Stwierdzono m.in., że wśród mieszkańców występują bardzo wysokie wskaźniki stężenia „złego” cholesterolu LDL we krwi. Przyczyną tej sytuacji okazała się dieta – bogata w szkodliwe tłuszcze nasycone, oparta na produktach pochodzenia zwierzęcego, jak tłuste mięso, masło i mleko. Społeczność zamieszkująca Karelię Północną utrzymywała się bowiem z hodowli zwierząt do produkcji mięsa i mleka. Jako inne powody występowania problemów zdrowotnych wskazano powszechny nawyk palenia papierosów oraz nadmierne spożycie soli.

Celem działań stało się obniżenie średniego poziomu cholesterolu wśród mieszkańców Północnej Karelii poprzez: zmniejszenie spożycia tłuszczów nasyconych i zwiększenie spożycia tłuszczów nienasyconych, obniżenie ciśnienia tętniczego i zniechęcenie ludzi do palenia tytoniu. Wśród rekomendacji znalazły się zalecenia dotyczące ograniczenia spożycia wysokotłuszczowego nabiału i tłustego mięsa. Zarekomendowano także zamianę masła na wysokiej jakości miękką margarynę, powstałą na bazie olejów roślinnych.

Rezultaty rewolucji

Fińska modyfikacja stylu życia, a przede wszystkim diety, przyniosła rewolucyjne wręcz skutki – do tego stopnia, że lokalny projekt rozszerzono na obszar całej Finlandii. Wskaźnik śmiertelności na skutek chorób wieńcowych zmalał aż o 82% wśród mężczyzn i 84% u kobiet[6]. Zmiany doprowadziły także do spadku średniego poziomu „złego” cholesterolu LDL wśród badanej populacji. Udało się również zmniejszyć średnie ciśnienie krwi Finów.

Rozwiązaniem problemu okazało się wprowadzenie modyfikacji w stylu życia, m.in. w jadłospisie. To właśnie dieta, a przede wszystkim jakość spożywanego przez nas tłuszczu, ma bowiem kluczowe znaczenie dla utrzymania zdrowia i mocnego serca.

„Działania przeprowadzone w Finlandii przyniosły niewiarygodne wręcz rezultaty, dlatego warto się na nich wzorować także i u nas. Polskie Towarzystwo Kardiologiczne podaje, że u aż 61% Polaków występuje podwyższony poziom cholesterolu. Główną przyczyną jest właśnie nadmierne spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych. Z tego właśnie powodu w Unii Europejskiej wprowadzono tabele wartości odżywczych na opakowaniach produktów, gdzie wyszczególniona została zawartość tłuszczów. Dzięki temu osoby będące w grupie ryzyka mają możliwość, by sprawdzić, ile w danym produkcie znajdziemy nasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego trzeba czytać etykiety! I pamiętać, że zdrowe tłuszcze to tłuszcze roślinne” – mówi prof. dr hab. Krzysztof Krygier, specjalista z zakresu nauki o tłuszczach oraz dodatków do żywności i żywności specjalnej.

Tłuszcze roślinne – dla zdrowia

Biorąc pod uwagę aktualną kondycję zdrowotną Polaków i kontekst zdrowia serca, rekomendacje dotyczące zdrowej diety powinny być teraz szczególnie mocno artykułowane. Zastąpienie niekorzystnych tłuszczów nasyconych w diecie tłuszczami nienasyconymi potwierdzają aktualne rekomendacje większości najważniejszych instytucji dietetycznych na świecie, m.in. Światowej Organizacji Zdrowia, Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz polskiego NCEŻ Instytutu Żywności i Żywienia.

Oznacza to, że produkty będące źródłem tłuszczów zwierzęcych, jak masło, smalec czy śmietana, powinny zostać zamienione na tłuszcze roślinne, jak oleje roślinne, orzechy i ziarna. Do smarowania pieczywa wskazane jest używanie wysokiej jakości margaryn miękkich (jak produkty Upfield). Stanowią one źródło korzystnych nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie, a także witamin – A, D i E. Osoby, które zmagają się z podwyższonym poziomem „złego” cholesterolu LDL, powinny ponadto uzupełniać swoją dietę o margaryny wzbogacane o sterole roślinne (jak np. Flora ProActiv).

„Nasycone kwasy tłuszczowe uważa się za główny czynnik rozwoju chorób układu krążenia. Tę opinię podtrzymują wszystkie najistotniejsze instytucje naukowe określające zalecenia żywieniowe na świecie – od Światowej Organizacji Zdrowia, na narodowych i regionalnych instytucjach kończąc. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności określa to jednoznacznie: kwasów tłuszczowych nasyconych powinno się spożywać najmniej jak to tylko możliwe. W praktyce oznacza to zastępowanie tłuszczów zwierzęcych roślinnymi, a więc tych o dużej zawartości kwasów nasyconych, na te o dużej zawartości kwasów nienasyconych” – dodaje prof. Krygier.

Poprzedni Czy trzeba leczyć opryszczkę wargową?
Następny Skuteczne sposoby na suchość w gardle

Może to Ci się spodoba

Dieta i Żywienie 11 komentarzy

Sklep ze zdrową żywnością – jaki wybrać?

Obecnie coraz większym zainteresowaniem cieszy się zdrowa żywność. Pozornie można uznać za nią owoce i warzywa, które są dostępne w okolicznych sklepach. Jednak nie zawsze tego typu produkty są zdrowe.

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Jak to z tymi tłuszczami jest?

Nietrudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że wszystko co smażone smakuje lepiej! Kiełbaska na oleju, pyszny kotlet w panierce smażony na smalcu czy frytki smażone na głębokim tłuszczu. Nic dziwnego,

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Magiczna moc kiełków!

Małe, cieniutkie niteczki, które potrafią wzbogacić swoim smakiem sałatki, surówki czy kanapki. Pełne zdrowia, łatwe do wyhodowania, dostępne praktycznie od ręki. Bardzo często zapominamy o tym, jak wiele może zmienić

Dieta i Żywienie 4 komentarze

Zioła na dobry sen

Od zdrowego snu zależy jakość naszego życia, ale też stan zdrowia. Właśnie z tego powodu w ramach pojawienia się bezsenności należy jak najszybciej jej przeciwdziałać sprawdzonymi sposobami. Znalezienie i uświadomienie

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Rozszerzając dietę malucha nie popełniaj tych błędów!

W życiu każdego malucha przychodzi taki moment, kiedy pierś mamy lub butelka powoli będzie zamieniana na szereg różnorodnych pokarmów i smaków. Ta ważna chwila jest bardzo ważnym zadaniem dla rodziców

Dieta i Żywienie 12 komentarzy

Ziemia okrzemkowa – co to jest? Właściwości i zastosowanie

Ziemia okrzemkowa posiada szereg właściwości zdrowotnych, które znajdują wiele zastosowań. Bardzo często stosowana jest między innymi jako filtr, ponieważ nie tylko ma właściwości oczyszczające, ale również insektobójcze. Natomiast jeśli chodzi

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Siemię lniane – Właściwości, wartości odżywcze, jak przygotować i pić?

Malutkie nasionka lnu, które posiadają ogromną ilość właściwości prozdrowotnych. Z uwagi na bardzo wiele zastosowań, są przydatne, jeśli chodzi o domowe sposoby na przeróżnego rodzaju dolegliwości. Doceniane przez babcie, również

Dieta i Żywienie 4 komentarze

Dieta a bezsenność

Być może nie każdy z nas zdaje sobie z tego sprawę, lecz to, co jemy i na ile godzin przed położeniem się do łóżka ma ogromny wpływ na ewentualne problemy

Dieta i Żywienie 6 komentarzy

Naturalne sposoby na przyspieszenie metabolizmu

Sprawnie działający metabolizm to dobre samopoczucie. Co więcej, osoby, które nie mają problemów z trawieniem częściej cieszą się idealną sylwetką, bez konieczności stosowania restrykcyjnych diet czy intensywnego uprawiania sportu. Nic

Dieta i Żywienie 7 komentarzy

Ewa Chodakowska: Jestem fanką koktajli

W najnowszej książce Ewa Chodakowska zawarła sto przepisów na zdrowe koktajle, które mogą stanowić zamiennik słodkich przekąsek lub pełnowartościowy posiłek. Wśród propozycji znalazły się również koktajle specjalnie dla mężczyzn. Ewa Chodakowska

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Jak walczyć z głodem w pierwszej fazie odchudzania?

Jest poniedziałek. Właśnie zaczęłaś pierwszy dzień diety, której celem jest zabłyśnięcie na salonach wspaniałą figurą. Na śniadanie zjadłaś bezbłędną sałatkę warzywną, napisałaś się czerwonej herbaty, która już krąży w Twoim

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Jedzenie zamiast suplementów!

Apteczna oferta suplementów jest ogromna. W każdej chwili możemy wyposażyć swoją apteczkę w preparaty, które będą wpływać na prawidłowe działanie naszych organizmów. Jednak jeżeli nie chcemy opierać się na syntetycznych

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Dlaczego moja waga ciągle stoi w miejscu?

Początek diety to okrutność wyrzeczeń, melancholijne wyczekiwanie na pierwsze efekty i tęsknota za obfitym w pyszności życiem. Jednak zaparcie i myśl o coraz niższej wadze motywuje, nie pozwala spać, cieszy

Dieta i Żywienie 0 Komentarz

Od czego zaczyna się zdrowie?

Dbałość o zdrowie musi mieć właściwą podstawę. Wiadomo, że w Internecie można znaleźć wiele wskazówek mających na celu poprawę jakości życia. Często pojęcie zdrowia jest na tyle zróżnicowane, że trudno

Dieta i Żywienie 5 komentarzy

Suplementacja w depresji

Depresja potrafi wkraść się do ludzkiego życia zupełnie niepostrzeżenie. Nagle i niespodziewanie nie mamy siły na nic, motywacji brakuje nam każdego poranka, a smutek przejmuje zupełną kontrolę nam naszym życiem.

0 Komentarzy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszy - dodaj komentarz!

Zostaw odpowiedź